«بص شوف صلاح بيعمل إيه».. شوبير: أنا لو من الإنجليز أخليه ولي العهد

آخر تحديث: الخميس 3 أكتوبر 2024 - 1:24 م بتوقيت القاهرة

زيـاد الميرغني

تغنى الإعلامي أحمد شوبير حارس مرمى منتخب مصر والأهلي السابق بالفرعون المصري محمد صلاح بعد حالة التوهج الكروي اللافت الذي ظهر عليه في مباراة ليفربول أمام بولونيا في دوري أبطال أوروبا مساء الأربعاء.

وقاد محمد صلاح ليفربول للفوز الثاني في دوري أبطال أوروبا على حساب بولونيا الإيطالي بعدما صنع هدفًا وسجل هدفًا وحصل على لقب أفضل لاعب في المباراة.

وقال شوبير في تصريحات إذاعية اليوم الخميس: «بص شوف صلاح بيعمل إيه حاجة عظمة، الكينج المصري مو صلاح، وأنا لو من الإنجليز أخليه ولي العهد هناك عشان هو بيسعد كل الشعب الإنجليزي بصفة مستمرة أولًا بس سعادتنا إحنا غامرة يعني إحنا لمسنا النجوم بإيدينا فعلًا».

وتابع شوبير: «محمد صلاح أصبح أكثر لاعب أفريقي سجل أهدافا في دوري أبطال أوروبا 49 هدفا منها 45 هدفاً في الأدوار الرئيسية، ودروجبا كان مسجل 44 هدفاً، وبكده بيعادل أهداف ألفريدو دي ستيفانو في دوري أبطال أوروبا وأصبح كمان أول لاعب في تاريخ ليفربول يسجل في 5 مباريات متتالية في دوري أبطال أوروبا على ملعب الأنفيلد».

وأضاف صلاح: «وبالرقم ده بقى ثالث لاعب يعملها في الدوري الإنجليزي بعد تييري هنري مع أرسنال ورود فان نيستلروي مع مانشستر يونايتد، كمان محمد صلاح ضم بولونيا لضحاياه بعدما أصبح النادي الأوروبي رقم 25 اللي بيسجل في شباكه».

واختتم شوبير: «يا مفتري افتري كمان أنا عايز أسمع عليك أغنية جبار بصوت عبدالحليم، عارفين صلاح سجل كان هدف في مسيرته 350 هدفاً ولسه 32 سنة منها 56 هدفا مع منتخب مصر، وامسكوا الخشب يا حبايب امسكوا الخشب لحسن نتحسد يا حبايب على أهون سبب اللهم صلي على النبي حاجة فخر يا جماعة».

هذا المحتوى مطبوع من موقع الشروق

Copyright © 2024 ShoroukNews. All rights reserved